Racemanual

Adressen er Flensborgvej 15, 6200 Aabenraa

Sæt dig grundig ind i denne manual. Især for nye kan det virke uoverskueligt med alt for mange informationermen du har muligheden ved at være et skridt foran, hvis du læser det igennem. Er du erfaren, måske også tidligere deltager, så anbefaler vi stadig du læser det grundigt igennem. Vi har foretaget flere rettelser ift sidste år.

Ankom i god tid, så du ikke får stress over at skulle stå i kø, på toilettet eller ved udlevering af start nr. mm. Dervi være mange p pladser lige i nærheden. P plads er i umiddelbar nærhed af stævneområdet men også indenfor 500 m findes flere pladser.

Afhentning af start nr.:

Afhentning af start nr. foregår på stævnepladsen i syd-enden af græsarealet. Vi står klar i et telt til at udlevere start nr. og chip.

Stævneledelsen og hjælpere vil bære gule trøjer eller veste.

Du skal medbringe dokumentation for din registrering, enten printet eller på din telefon. Du får udleveret følgende:

Tidtagningschip som skal monteres på anklen

Start-nr., som skal bæres bagved på cyklen og foran når du løber.

Omklædning og toiletter/bad:

I nærheden findes flere offentlige toiletter som du bedes benytte. Den nærliggende restaurant bedes friholdt af hensyn til deres gæster. Bagageopbevaring (på eget ansvar) vil være i nærheden, hvor du får udleveret dit start nr.

På området findes en udendørs bruser som strandgæsterne også benytter. Ved toiletterne er der mulighed for at klæde om. Herudover kan du bade på Aabenraa Stadion, Vestvejen 25, 6200, eller Arena Aabenraa, Hjelmallé 2, 6200

Indtjekning i skiftezonen (T1):

For at kunne tjekke ind i skiftezonen, skal du forinden have klargjort din cykel. Det er dit eget ansvar, at cyklen opfylder gældende krav til deltagelse.

Din hjelm vil blive kontrolleret for CE mærke, om lukningen er intakt og remmene sidder tæt til dit ansigt. Du skal derfor bære hjelmen, når du tjekker ind.

Klargøring i skiftezonen (T1):

Det er frit hvor du vil placere dig i skiftezonen med din cykel og dit grej. Stafetter skal placere sig på et nærmere udpeget sted, hvor skiftet skal foregå.

I T1 skal cyklen som udgangspunkt hænge ”udad” i sadlen. Evt. dispensation herfor gives kun af Stævneledelsen (Spørg speakeren).

Når du kigger på cyklen fra DIN plads, så skal dit grej være på HØJRE side, modsat cyklenskæde. Alt udstyr du ikke skal bruge skal væk fra din plads. Kun det du skal bruge igennem stævnet må værepakket ned i en mindre kasse (skal du selv medbringe), en pose eller taske og ligge ved cyklen.

Kun ét par sko må stå uden for posen/kassen uden at genere andre. Hjelm må ligge eller hænge på styret. Spørg speakeren, hvis du kommer i tvivl.

Når skiftezonen lukkes lige før start, tjekker vi at alt er korrekt, og der kan forekomme korrektioner.

Du må ikke hænge din våddragt på cykelrack, efter svømning! Generelt må du ikke ladeting ligge som kan genere en anden deltager.

20 min. før første start, kl. 10.40, lukkes skiftezonen (alle distancer), og du skal forlade området og gå til racebriefing.

Der bliver afholdt en kort briefing i sydenden af skiftezonen med de mest nødvendige informationer og sidste nyt ift vand, blæst, sikkerhed mm kl. 10.45 Reglerne følger i store træk Triatlon Danmarks. Vi regner med, du har sat dig ind i reglerne. Er du i tvivl, så spørg speakeren. Briefingen er obligatorisk, du skal deltage heri.

Start:

Jævnfør tidskema går starten til planlagt tid:

Kl. 11.00: Triatlon OL distance

Kl. 11.05: Triatlon kort/Duatlon/Stafet

Svømning:

Der startes i vandet som Gun time, altså alle starter på samme tid. I år vil det være vandstart, ved første bøje. Vandhøjde ca i navlehøjde. Der kan være lidt trængsel ved starten og de første meter. Find din plads, ud fra om du forventer at svømme hurtig eller mindre hurtigt,hvis du vil undgå at komme i ”slagsmål”.

Skulle der opstå problemer for dig undervejs i vandet, kan du tilkalde hjælp fra de omkringliggende boards/både. Hæv hånden og evt. vink og de vil sætte kurs hen til dig. Se signaler herunder. Du må gerne holde i boardet og fortsætte din svømning igen. Hvis du modtager hjælp, kommer op på board, eller går på bunden, må du ikke fortsætte stævnet og skal gå op og aflevere din chip hos arrangøren. Boards mm sejler dig ikke ind,med mindre du har akut brug for lægehjælp. Du skal selv medbringe en badehætte, gerne i skarpe farver, som skal benyttes under svømning.

Lang svøm 3 x 500 m: start 11.00. 3 omgange:

Vandstart. Linje markeres af 2 boards. Bøjer påVenstre side, 3 store gule bøjer.

Kort svøm 500 m: start 11.05. 1 omgang:

Vandstart. Linje markeres af 1 board. Bøjer på Venstre side, 3 store gule bøjer.

Transition 1 (T1):

Når du er færdig med svømningen, skal du i T1 for at skifte til cykling. Du skal følge den linje og rute,som er afmærket. Ved skiftet er det vigtigt, duhusker din hjelm både skal være påsat og lukket, før du griber cyklen for at bevæge dig ud af skiftezonen.

Uden for skiftezonen er der en MOUNTLINE(fortovskanten), hvor du må stige på cyklen og cykle ud på ruten. Bemærk, der kan komme cykler bagfra som allerede er ude på ruten!

Cykelruten:

Ruten er en 8 km omgang. Ruten er ikke en lukketrute. Det betyder, der forekommer trafik, dog vil den være lukket ved vendepunktet langs med fjorden på retur. Trafikken reguleres udvalgte steder af Hjemmeværnet eller Traffic Officials men er herudover behørigt skiltet.

Bemærk det er et erhvervsområde du cykler i, derfor kan grus på vejen forekomme. Der vil være elektronisk kontrolmåling på ruten.

Ude på ruten vil 12 m. reglen være gældende og vil blive kontrolleret. Det betyder, at du ikke må lægge på hjul hos andre deltagere, men skal holde 12 m. mellem cyklerne. Overhaling er selvfølgelig tilladt. Du må dog på intet tidspunkt overskride midterlinjen, heller ikke i sving!

Når du runder til næste omgang og på vej ud på endnu en omgang, skal du være meget opmærksom på, at andredeltagere kan være på vej ud på cyklingen fra T1 og andre på vej ind

i T2. Vi anbefaler at du her sidder med hænderne klar ved bremserne!

Lang: 5 omgange

Kort: 3 omgange

Når du efter sidste runde finisher cykelruten, forlader du ruten samme sted som du kom ud. Her er DISMOUNTLINE ved fortovskanten. Her skal du stige af cyklen forinden. Bemærk, der kan være deltagere som er efter dig og stadig på ruten. Når du stiger af cyklen, så hold til højre!

Du skal bære dit start nr. på ryggen under cyklingen. (Vi anbefaler derfor at du medbringer et nr. bælte)

KORT over cyklingen og link

Cut off for cykelruten vil være kl. 13.45. Herefter pakkesruten sammen for at genåbne for almindelig trafik. Du kan derfra ikke forvente service på ruten, ingen vejvisning, og de almindelige færdselsregler er gældende.

Transition 2 (T2):

Fra cykelruten bevæger du dig ind i T2, hvor du skifter tilløb.

Cyklen skal være på plads i rack, FØR du åbner hjelmenog tager den af. Husk, når du forlader T2 for at løbe, atdit udstyr ikke ligger og flyder og hermed generer andre.Herefter er det bare af sted ud på det sidste løb.

Bemærk, at du her kan møde andre atleter, som er i gang med løbet og er på ruten. Der er plads nok, men her har ingen ”forløbsret”. Alle tager hensyn til hinanden, og man må ikke hindre andres fremdrift. Du skal følge den linje og rute, som er afmærket.

Løberuten ”Rundt Om Kanonerne”:

Løberuten er 2½ km lang og hedder Rundt Om Kanonerne. Du vil se dem derude 🙂

Den samme rute gælder for både lang og kort stævne. Der vil være et væskedepot på ruten

lige før du løber ud på ny omgang. Her kan du forinden stille din drikkedunk, eller tage af det vi tilbyder i bægre.

Der vil være elektronisk kontrolmåling ude på ruten.

Lang: 4 omgange

Kort: 2 omgange

Du skal bære dit start.nr. synligt foran på løb. KORT over løberuten og link

Finishline:

Finishline ligger lige op af Transition-zone (T1/T2), ud mod stranden og er tydeligt afmærket. Din sluttid og placering vil fremgå af tidtagningens hjemmeside. Dog skal den efterfølgende godkendes af Stævnelederen, før den er helt officiel.

Stafetter:

Hvis du er deltager i en stafet, er den eneste forskel, at I deles om disciplinerne. Selve skiftet foregår så tæt påden ordinere måde, individuelle atleter skifter på. Den, som skal overtage fra den anden, skal stå klar i et afmærket område i skiftezonen og agere helt som individuelle deltagere. Husk, at tidtagningschippen skal skiftes med!

Duatlon:

Du starter jo på løberuten kl. 11.05, hvor starten vil være ved skiftezonen (T1) og blive udpeget på dagen. Orienter dig om placeringen på dagen.

Præmieoverrækkelse:

Sker så snart vi har oveblik over vinderne. Der er præmier til stævnets 1. plads overall dame/herre, i alle 4 discipliner: Lang, kort, duatlon og kort-stafet.

Straf og sanktioner:

Som nævnt tidligere kan stævneledelsen uddele og sanktionere for flere ting. Du kan nærlæse alle reglerne herfra, og vi anbefaler, at du sætter dig ind i regelsættet. Er du i tvivl, er du velkommen til at spørge Speakeren på dagen.

Forplejning:

Vi anbefaler, at du medbringer din egen drikkedunk til løbeturen. Dette af miljøhensyn til at undgå stort forbrug afplastik. Der vil være et bord indrettet hertil. Herudover tilbyder vi vand i bægre.

Der vil ikke være forplejning af nogen art på cykelruten, så vi anbefaler, at du også her har dine egne drikkedunke med.

Efter målgang er du velkommen til at hente vand ved depotet på løberuten.

Husk:

Du kan tjekke cykel og udstyr ud fra skiftezonen ca. fra kl. 13.00. Du kan kun tjekke cykel og andet udstyr ud ved at aflevere dit start nr. Pas på du ikke generer deltager som stadig er i konkurrence!

Publikum:

Det vil være muligt inden for få hundrede meter at følge slagets gang, både svøm, på løb og cykling. Der vil være mulighed for at købe kaffe, vand, mad mm. på den nærliggende restaurant Under Sejlet.

Forsikring:

Deltagelsen sker for egen regning og risiko – Du bør tjekke at dine forsikringsforhold er i orden før starten. Tænk på sikkerheden for dig selv og andre.

Når du takker af, er du velkommen til at komme hen til stævnelederen eller speakeren for at give både ris og ros.På den måde har vi en chance for at kigge frem mod 2025 stævnet og se på forbedringer.

Vi ser frem til et hyggeligt stævne, hvor du udfordrer dig selv på det niveau du har trænet til. Vi glæder os til at tage imod dig.

Stævneleder:

Thomas Willert Walther Johansen waltherjohansen@gmail.com